Online tanfolyam: mennyit kereshetsz vele?

Online tanfolyam: mennyit kereshetsz vele?

TARTALOM

Online tanfolyam, mint pénzkereseti lehetőség

Már 9. éve a vállalkozásom egyik vonala az online tanfolyamok készítése és értékesítése, így elég sok tapasztalatot szereztem ebben a témában. Régóta készültem egy tartalmasabb cikk megírására, segítségül azoknak, akik még hezitálnak, belevágjanak-e az online tanfolyam készítésbe. Úgy gondolom, egy életből vett konkrét példából többet lehet tanulni, mintha csak általánosságban, konkrétumok nélkül írnék az elméletről. Egy valós “esettanulmány” talán többet segít, hogy dönteni tudj ebben a kérdésben.

A következőkben a saját online tanfolyamkészítő sztorimat ismerheted meg, konkrét számokkal is alátámasztva.

Bízom benne, segíteni fog, hogy el tudd dönteni: kell-e neked saját tanfolyam?

Ami ebben a cikkben nem lesz

Ilyen típusú cikkeket általában “úgy szokás” megírni, hogy röpködnek a milliós nagyságrendű összegek… Ha valaki “főállásban” tolja az online tanfolyamok készítését és értékesítését, ezek a nagy összegek akár reálisak is lehetnek egy idő után.

De sokkal jellemzőbb az a felállás, hogy aki ilyen tevékenységbe kezd, az eleinte a főállása mellett kezd el dolgozni a tanfolyamán, és az azt kiszolgáló rendszerén. Menet közben tanulja a technikai dolgokat, munka mellett, korlátozott szabadidőben készíti a tananyagait. Vagy ha nem akarja megtanulni, ami a rendszer felépítéséhez kell, akkor (apránként) megcsináltatja szakemberrel, ahogy anyagi lehetőségei engedik. És szépen fokozatosan építkezve jut egyre előrébb, és így nőnek a bevételei is.

Ezzel a cikkel én most szembe megyek a fent említett szokással, de vállalom, nem mindig azt az utat járom, amit a nagy könyvben írnak…

Teljesen rendben van, ha te csak a főállásod mellett akarsz plusz bevételt szerezni, és megelégszel (eleinte) havi pár tízezer forint plusz bevétellel.
Az is teljesen okés, ha az a célod, hogy kizárólag a tanfolyamok bevétele biztosítsa a megélhetésedet, legalább a már meglévő életszínvonalon, és ott hagyhasd a munkahelyed.
Mint ahogy az is teljesen rendben levő, ha rögtön az a kitűzött célod, hogy a meglévőnél sokkal magasabb életszínvonalat érj el egy ilyen vállalkozással, akár havi (több) milliós bevétellel.

Prioritások

Ahány ember, annyi cél és prioritás – még jó, hogy nem vagyunk egyformák 🙂
Az a jó, hogy az online tanfolyam készítésben meglévő lehetőségeket ki-ki a saját – kisebb vagy nagyobb – céljainak megfelelően tudja kiaknázni.

Ahogy fentebb már említettem, nálam az online tanfolyamok készítése kezdetektől csak az egyik tevékenységi ága a vállalkozásomnak. Egy csomó más dolog is érdekel, nem tudom magam egyetlen tevékenység mellett lekötni, nem ezt csinálom egyedüli “főállásban”.
(Nagyon szeretem pl. a mindig új kihívásokat jelentő kivitelezési munkákat, a rendszerépítéseket – bár ez egyáltalán nem passzív bevétel, és időigényes is.)

Amíg nem volt teljesen kiforrott a tanfolyami rendszerem, sem időben, sem anyagiakban nem fektettem annyit a kész tanfolyamaim marketingjébe, mint akkor tettem volna, ha csak kizárólag ebből lenne bevételem. Még közel sem maxoltam ki a benne rejlő lehetőségeket, de ami késik, az előbb-utóbb eljön 🙂

Spoiler: Ebben a cikkben (még) nem fogsz tőlem olyanokat olvasni, hogy 1 hónap alatt x milliót kerestem egy tanfolyammal 🙂 Azért azt gondolom, ha végig elolvasod, látni fogod, hogy te, a saját céljaidnak megfelelően mit tudnál kihozni az online tanfolyam készítésből.
És ha te nem az egyből milliókkal tervező típus vagy, talán az én példaként hozott számaimat nem fogod elérhetetlen célnak érezni, és azt meglátod belőlük, hogy egyáltalán nem lehetetlenség a havi pár százezer plusz elérése. Ha pedig ezt már el tudod hinni teljesíthető célnak – onnan csak egy kisebb lépés lesz a milliókkal tervezés megugrása 🙂

Min múlik egy online tanfolyam sikere?

Nagyon sok tényező közrejátszik abban, hogy mennyire lesz/lehet jövedelmező egy online tanfolyam.

Rengeteg múlik az alábbiakon:

  • a téma
    (mennyire speciális vagy általános)
  • a téma időtállósága
    (sokáig eladható a kész tanfolyam változtatás nélkül, vagy sűrűn kell átdolgozni)
  • a nyelv
    (csak magyarul, vagy esetleg más nyelven is elkészül a tanfolyam)
  • a célközönség és annak fizetőképessége
    (szűk rétegnek szól, vagy széles közönségnek)
  • az online tanfolyam iránti igény mértéke a célcsoport részéről
    (a célközönség akar-e, tud-e így tanulni)
  • a konkurencia száma a piacon
    (hányan versenyeznek a vásárlókért a piacon)
  • a konkurencia árai
    (a célcsoport mennyire árérzékeny, ki hogy áraz)
  • a felmerülő költségek
    (mennyi anyagi ráfordítás szükséges a tanfolyam elkészítéséhez, az mikor térül meg)
  • a marketing mennyisége és minősége
    (megvan-e a szükséges marketing tudás a hirdetések sikeréhez)
  • a marketingre fordítható anyagi keret
    (mennyi a rendelkezésre álló hirdetési keret)

És ezek mellett lehetnek még egyéb befolyásoló tényezők is.

Én így kezdtem

2015 végén készítettem el az első online tanfolyamomat, ami Kezdő Kreatív Képszerkesztő néven futott. 3 nagy képszerkesztő program használatát és többféle képszerkesztéssel kapcsolatos ismeretet tanulhattak meg belőle a tanulók. 2016 januárjában kezdtem el értékesíteni, tartalmához képest nagyon minimális, 7 990 Ft-os áron… (tipikus kezdő hiba).

A tanfolyamot kb. egy hónap alatt készítettem el, nagyjából 200 munkaóra alatt (nagyon sok képernyővideót készítettem, amiket vágni, szerkeszteni is kellett, és ezeket a dolgokat is akkor tanultam még menet közben). De amikor elkészült, ez egy “dobozos” termék lett, azaz az értékesítés után már nem volt vele teendőm. Olyan céllal készítettem, hogy az akkori munkáim mellett némi plusz bevételre tegyek szert, majdhogynem passzívan.

Akkor még semmi tapasztalatom nem volt az online tanfolyam készítésben, az árazásban meg főleg nem (korábban csak weboldalakat készítettem saját célra). Az első év során a tanfolyam árát hol felemeltem kicsit, hol leakcióztam, 5 000-12 000 Ft között többféle árat kipróbáltam.

Akkor még azt sem tudtam, hogyan kell hirdetni a Facebookon fizetős hirdetésben, csak ingyenes csoportokban tettem ki a hirdetéseimet. Ez rengeteg időmet elvitte: egyenként belépegetni a csoportokba, figyelni arra, hogy melyik csoportban mit engednek hirdetni és mit nem. Ahol engedik, ott kitenni egyenként a hirdetéseimet, minimum néhány naponta… Ez a tevékenység borzasztóan unalmas, időrabló és fárasztó is volt. Már akkor tudtam, hogy ezt hosszú távon majd ki kell váltanom valami sokkal hatékonyabb módszerrel.

Az első tanulóév eredménye

2016-ban ebből a legelső online tanfolyamomból, az egyéb munkáim mellett az év végéig lett 607 322 Ft bevételem. Visszaosztva, ez átlag kb. havi 50 610 Ft körüli bevételt jelentett. (Mondhatjuk, kitermelte a vállalkozásom havi 50 ezres fizetendő KATA költségét…). Totálisan kezdőként én ennek is nagyon örültem 🙂

Amikor én kezdtem, tökéletes megoldás volt a KATA adózási forma. Ha te most főállás mellett vágnál bele online tanfolyam készítésbe, neked valószínűleg már más adózási formát kell választanod. Ugyanis 2022-ben sajnos megváltoztatták a KATA feltételeit, így főállás mellé már nem választható. Egy könyvelővel mindenképp beszéld át, hogy neked milyen forma lehet legjobb, illetve mikor választhatod mégis a KATA formát.
Ha pedig nagyobb bevételekkel tervezel, akkor ne a KATA formában gondolkozz – hiszen ezzel hosszabb távon bekorlátozod a bevételi lehetőségeidet. Terveim szerint az idei évben én is kimaxolom a KATA adta lehetőségeket, és vállalkozási formát váltok.

Ahogy egyre több mindent megtanultam, úgy igyekeztem egyre több dolgot automatizálni – a kísérletezésekből eredő tapasztalatok mindig újabb tanulásra sarkalltak. Kipróbáltam többféle felületet a hozzáférések biztosítására, többféle hírlevélküldő rendszert, többféle módszert a rendszerem kiépítésére. Arra törekedtem, hogy minél több folyamatot leegyszerűsítsek, hogy csökkenthessem az online tanfolyamokkal kapcsolatos időrabló “adminisztratív munkát”. A meglévő tanfolyamok egyre kevesebb munkával termeltek bevételt, párhuzamosan, így a felszabaduló időben és a növekvő bevételek mellett újabb tanfolyamok készítésébe is tudtam kezdeni.

Szinte minden évben készültek újabb online tanfolyamaim, de továbbra is voltak egyéb munkáim is. Ahogy nőtt a tapasztalatom, és bővült a technikai tudásom, már egyre kevesebb időbe tellett egy-egy új tanfolyam elkészítése.

A technikai dolgok mellett tanultam a marketinget is. Az évek során kipróbáltam többféle – sokszor egymással ellentétes – marketing stratégiát. Volt ami bejött valamennyire, volt ami egyáltalán nem. Szépen lassan kiforrta magát, hogy mi az a módszer, ami ezen a piacon jól működik, és miből áll össze az a rendszer, ami nekem leginkább megfelel.

Az árazás fontossága

Kezdőként már a legelső tanfolyamomban is óriási nagy anyagot raktam össze – de még nagyon “zöldfülű nyuszi” voltam ahhoz, hogy a valós értékén be merjem árazni. Ez még a következő tanfolyamaimnál is megmaradt.
 
Pl. 2017-ben elkövettem olyan badarságot, hogy elindítottam egy havi előfizetéses, heti 2 leckéből álló, végül közel 100 leckésre duzzadó, 900+ videót tartalmazó tanfolyamot – csupán havi 2 000 Ft-os előfizetési díjjal (🙈)…
Igaz, induláskor már 200 fölötti volt a létszám, a tanulók nagyon szerették, mai napig visszajárnak a leckékhez, de hát na… Itt folyamatában készítettem a heti két leckét – ez így elég kötött és kemény munka volt, de utána ebből is készült több dobozos termék.
 
Egyre több pozitív visszajelzést kaptam a tartalmaimról, ám többször megkaptam a tanulóimtól(!) azt a kritikát is, hogy emelnem kellene az áraimon, mert nagyon tartalmasak az anyagaim, de ezt nem tükrözi az áruk.
 
Bizony azt is meg kellett tanulni, hogy a tanfolyamaim valós értékét az árban is ki kell fejezni, máskülönben nem veszik komolyan.
(Ezt jól jegyezd meg, ezt a hibát te már semmiképp se kövesd el, kezdőként sem.)

A meglévő tanfolyamaim árát szándékosan nem akarom teljesen a konkurencia több százezres áraihoz igazítani. Az elkészítésükkor az volt a célom, hogy minél többeknek lehetőséget tudjak adni velük. Ne az áron múljon, hogy valaki tud-e pályát, életmódot váltani. Az egyéb tevékenységeimet, termékeimet, szolgáltatásaimat viszont értékükön árazom, mert tudom, hogy mennyit ér, mennyit hoz annak, akinek dolgozom.

7 évvel később

És akkor most ugorjunk egy nagyot, az utolsó lezárt évemre, azaz 2022-re.

2022-re találtam meg azt a módszert, azokat az eszközöket, azt a rendszerfelépítést, ami nekem leginkább megfelel. Jó néhány hónapos munkával ennek megfelelően alakítottam át a teljes értékesítési folyamatomat, a weboldalaimat, a háttér rendszereimet. És eszerint az új módszer szerint, az új rendszeremben kezdtem el hirdetni 2022 június 11-én az 5 elérhető online tanfolyamomat.

A fő munkáim mellett (weboldalkészítés, webshop készítés, oktatási rendszerek készítése, karbantartás, stb.) foglalkoztam a tanfolyamok hirdetésével, de 2022 csak ebben az egy szempontban hasonlított a 2016-os kezdő évemhez.
(Bár júniustól ez csak 7 hónap, de azért nézem mégis a teljes évet, mert az első 5 hónapban is voltak bevételeim a tanfolyamaimból, még az átalakítás előtt, alatt is.)

2022-re már sikerült elég jól elsajátítanom a Facebook fizetett hirdetések kezelését is, így azzal már nem volt napi tevőleges munkám, hogy Facebook csoportokba manuálisan posztoljak. Mivel a teljes értékesítési folyamatomat automatizáltam, lényegében csak el kellett indítanom a fizetett hirdetéseket, és onnantól minden ment magától. Bár az is igaz, hogy új hirdetés indításakor, amíg ki nem derül, hogy teljesít az adott hirdetés, amíg nem látom az eredményeket, arányszámokat, a hirdetések figyelésével, elemzésével azért van némi napi munka.

A vásárlások a webshopomban történnek, a kártyás fizetések vannak túlsúlyban, így a számlakészítés is automatikus. A banki utalásos rendelések esetén, ha megérkezik a számlámra a pénz, azt egy kattintással be kell ugyan érkeztetnem, de ezután a többi folyamat szintén automatikus. A tanfolyami hozzáférések is automatikusan készülnek el, automatikusan megy ki az email a tanulóknak – szóval ez a rendszer már szinte nevezhető passzív jövedelemforrásnak is. Persze azért nem teljesen, mert a tanulóknak időnként vannak kérdéseik, amikkel megkeresnek, de ez természetesen belefér.

Online tanfolyam és kiszámíthatóság

Szuperül indultak júniusban a hirdetéseim az új rendszeremben.

Óvatos duhajként mindig kis hirdetési költségekkel kezdek újfajta hirdetésbe.
11-én elindítottam 1 db hirdetési kampányt, 1000 Ft napi hirdetési kerettel 🙂
Aztán ahogy jöttek az eredmények, néhány naponta emeltem a napi keretet pár ezer forinttal, a hónap végére napi 7 ezer forintos költésnél tartottam. A bejövő bevételek fedezték a hirdetés díját, és azon felül maradt a nyereség.
A 20 nap alatt elhirdettem így 85 000 Ft-ot, ami hozott 317 000 Ft bevételt.
Ami a 20 napra 232 000 Ft (átlag napi 11 600 Ft) tiszta nyereséget jelentett.

Mindezt úgy, hogy hideg közönségre hirdettem. Azaz, ők nem ismertek engem korábbról, nem voltak feliratkozva a hírleveleimre. A vásárlók 90%-a akkor vásárolt azonnal, amikor a hirdetésemmel találkozott, a maradék 10% pedig feliratkozott a hírlevélre, és 1-3 napon belül vásárolt.

Júliusban is fokozatosan emeltem a napi hirdetési keretet, az első hét végére már napi 12 000 Ft volt a költés. Az előző havi kiadás-bevételi arányt szépen tartotta a hirdetés, így eljött az ideje a jelentősebb hirdetési keret emelésnek.

Amikor beüt a “vis major”…

Van, amire nem lehet felkészülni: július 13-án bejelentették a rezsicsökkentés csökkentését.

Most biztosan felszaladt a szemöldököd: mi a csuda köze lehet egy rezsit érintő/politikai dolognak az online tanfolyamhoz?

Nem olyan bonyolult ez. A tanfolyamaimon számítástechnikai szoftverek, alkalmazások használatát, rendszerek építését tanítom. A célközönségemet túlnyomó részben olyan magyar magánemberek (fontos, hogy nem vállalkozók!) adják, akik valami mellékes bevételre akarnak szert tenni online eszközök segítségével. (Ez azért jóval szűkebb célcsoport, mint pl. egy szórakoztató regény célcsoportja.)

Nos, ez a célcsoport – teljesen logikusan és érthetően – minden egyes társadalmi-politikai “rémségre”, ami a mindennapi életünket érinti, azonnal satufékkel reagál. Hiszen ilyenkor jön a pánik, a jajjmileszvelünk, és ilyenkor minden “luxus” költést azonnal elnapolunk, ami a létszükséglet dolgok után (élelmiszer, rezsi, egészség, stb.) sorolódik . Ugye ismerős gondolatmenet?

Amikor beütött a pandémia, amikor kitört az orosz-ukrán háború, amikor bejelentették a rezsicsökkentés csökkentését… ezeket mind-mind azonnal, kristálytisztán észrevettem a bevételek alakulásán. Konkrétan minden ilyen “sokkot” követően egyik napról a másikra totálisan lenullázódik a bevétel.

Persze idővel ez mindig visszaáll lassan, de ezen a területen, ebben a célcsoportban ezzel bizony számolni kell.

Szerencsésebb helyzetben vagy, ha a témád nem túl szűk célcsoportra céloz, hanem széles körben tarthat számot érdeklődésre. De ha előre számolsz a célcsoportod sajátosságaival, a költési szokásait befolyásoló eseményekkel – mint pl. az őszi beiskolázási szezon jellemzően magas családi kiadásai miatt visszaeső egyéb költések – ha bekalkulálod, hogy néha bizony rajtad kívül álló esetek is bezavarhatnak a terveid alakulásába: sokkal rugalmasabban fogsz tudni reagálni, és könnyebb lesz a tervmódosítás vagy akár az újratervezés is.

A kezdő és a záró év

2022-ben (és még idén is) 5 nagy  tanfolyamom volt elérhető, szólóban illetve különböző csomagajánlatokban.
A tanfolyamok Facebookon történő hirdetését a befolyó bevételekből fedeztem, fokozatosan emelve a hirdetési költségeket.
Ebben a formában, 2022-ben elköltöttem összesen 1 337 241 Ft-ot hirdetésre.
És ez hozott 4 152 428 Ft bevételt.
Azaz a nyereség (bevétel – kiadás): 2 815 187 Ft, átlagban havi 234 599 ezer Ft.

Még ha a nyereségből leszámolok 600 000 Ft-ot – a 12 hónap alatt befizetett havi 50 ezer Ft* KATA-ra – a tanfolyamok bevételeiből a tiszta nyereségem így is 2 215 187 Ft az egy év alatt, azaz 184 599 Ft havonta.

/* A havi KATA befizetést nem kellene teljes egészében a tanfolyamok nyereségét csökkentő költségként számolnom, hiszen a vállalkozásomban más bevételek is voltak. A KATA költséget pedig a teljes vállalkozásra fizetem. De az egyszerűség kedvéért most a teljes KATA összeget levontam./

Csak az online tanfolyamok bevételét nézve, a 2 összehasonlított év számbeli eredményeiben azért látszik némi fejlődés:

2016:

  • 0 Ft hirdetési költség
  • havi 50 610 Ft bevétel
  • havi 50 000 Ft kiadás (KATA)
  • havi 610 Ft nyereség

2022:

  • 1 337 241 Ft hirdetési költség
  • havi 234 599Ft bevétel
  • havi 50 000 kiadás Ft (KATA)
  • havi 184 599 nyereség.
A 2022-ben elért havi tiszta nyereségem több, mint 302-szerese lett az első évi havi tiszta nyereségemnek.

Mennyi van benne?

Ennél az eddig elért eredményemnél lényegesen többet is ki lehet hozni ebből a piacból. Rá kell szánni az időt, vissza is kell forgatni a bevételekből hirdetésre – de bőven benne van a milliós bevételek elérésének lehetősége is, rövidebb idő alatt is, mint ahogy nekem sikerült.

Ebben a folyamatban első lépésként egy “másik alkalmazotti fizetésnyi” összeg kitermelése sokkal könnyebben befogadható és reálisabb célkitűzés lehet, mint a rögtön azonnal milliós havi bevétel elérése – bár ugye ez sem lehetetlen, a ráfordított idő, energia, költség, téma, stb. függvényében.

Aztán ha ez az első lépcsőfok már megvan, akkor többféle lehetőség is van a bevételek növelésére.
Hogy csak a leggyakoribbakat említsem:

  • ajánlott olyan témában készíteni tanfolyamot, ami sokakat érint, hogy sokaknak eladható legyen (pl. matematika felzárkóztatás)
  • érdemes nagyobb összegeket visszaforgatni a hirdetésekre (a beérkező bevételekből)
  • célszerű a tanfolyamokból csomagajánlatokat készíteni (szívesebben megveszik így)
  • lehet egy tanfolyamhoz kiegészítő termékeket vagy ráépülő másik tanfolyamot/terméket is ajánlani (kosárérték növelés, illetve újabb vásárlásra ösztönzés)

Online tanfolyam: a legjobb megtérülés

Én elsődlegesen most azokat szerettem volna bátorítani ezzel az “esettanulmánnyal” a saját online tanfolyamuk elkészítésére, akik kezdőként a hagyományos alkalmazotti világból váltanának valami másra, vagy a munkahelyük mellett keresnek kiegészítő bevételt.

Azért is vállaltam fel nyilvánosan ezeket a szerényebb számokat is, hogy megmutassam: egy átlag alkalmazotti fizetést megteremteni online tanfolyamokkal, akár “mellékállásban” is, egyáltalán nem lehetetlen.

Még ha csak mellékes bevételi forrásként tekintünk is az online tanfolyam készítésre és értékesítésre: ennél jobban, ennél sokszorosabban megtérülő befektetést nem is tudnék mondani.

Ha van egy jó témád, ha van valamilyen területen másoknak hasznos, átadható tudásod, nagyon jó bevételi forrás lehet számodra is egy vagy több online tanfolyam elkészítése, és automatizált rendszerben történő értékesítése.

Ezt megteheted úgy, hogy elsajátítod az online tanfolyamkészítéshez és a rendszer elkészítéséhez szükséges ismereteket – de erre rá kell szánnod jó néhány hónap tanulást.

Ám még akkor is a legjobb befektetés,  ha a rendszer elkészítését másra bízod és az pénzedbe kerül. Hiszen megfelelő árazással az első néhány tanfolyam értékesítése már vissza is hozhatja a költségeket, és onnantól már neked termel az újabb pénztermelő “lábad”.

Én csak biztatni tudlak: vágj bele bátran!

Érdekel a véleményed: szerinted megéri online tanfolyamok készítésével foglalkozni?

Te miről készítenéd el a saját tanfolyamodat?

Szabó Orsi 
Online kivitelező, online oktató

Ha segítség kell az online tanfolyamod

  • technikai elkészítésében
  • online megjelentetésében
  • értékesítésében, hirdetésében

keress meg, és beszéljünk!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük